Rémesen zsúfolt és hosszú nap.
Először is, anyu reggel hagyott üzenetet a hűtőn, hogy ötre megy a fogadóórára.
Apu kitett minket a sulinál (jó volt újra Virággal érkezni reggel), a lépcsőn a
szokásos négyes ücsörgött.
– Sziasztok! – köszöntünk
egyszerre.
– Pete Wentz, meggyógyultál?
– röhögött Ricsi, amikor meglátta a mellettem ácsorgó Virágot, aki nem reagált,
a szemébe fésült haja alapján rossz napja volt.
– Gratulálok a versenyhez! – néztem
Cortezre, aki a deszkáját tologatta.
– Kösz – bólintott, bár nem
tűnt lelkesnek. Talán a helyezéssel nem volt megelégedve.
– Reni, tudod, hogy mennyire
kedvellek – lépett mellém Dave, és idiótán vigyorgott.
Nem is válaszoltam, csak kirángattam
a táskámból a matekfüzetem. – Tessék.
– Örök hála – vette el.
– Reni, én is eléggé bírlak –
vakargatta a homlokát Ricsi.
– Kémia? – turkáltam tovább a
táskámban.
– És még gondolatolvasó is – bólogatott
Ricsi Zsoltinak. Odaadtam a négy fiúnak az összes házim, amit lehetett, aztán Virággal
együtt bementünk a suliba. Máday vonalzóval a kezében állt, és az érkezőkkel
ordibált, miközben mi átvágtunk az aulán.
– Várj, ez mi? – rángatott
Virág a faliújsághoz, ami a lépcső melletti falon van elhelyezve. „Rajzhét a
Szent Johannában, október 13-17, bővebb információ Vladár Ervin tanár úrnál” – olvasta
le, elsöpörve a haját a homlokából.
– Óriási. Remélem, az üres
álomrajzom nem teszik ki – motyogtam, Virág pedig jót nevetett, aztán eszébe
jutott, hogy ma rossz napja van, és elkomorodott.
A duplaangol előtt a
szekrényünkhöz mentünk, ahol összefutottunk Kingával. A négy a-s lány körülötte
téblábolt.
– Mutasd még egyszer, ez
őrült menő! – ujjongott Edina. Kinga tettetett unalommal az arcán kihúzta a
pulóvere nyakán át a díját, és felmutatta. Az a-s lányok megtapsolták, meg
sikongattak, meg ujjongtak. A csengetésig ezzel foglalkoztak, aztán pillanatok
alatt eltűntek a teremben. Kinga bevágta a szekrényajtaját.
– Ez jellemző – közölte
felénk fordulva.
– Mi? – kérdeztem.
– Természetesen megszívták, amiért
nem az én versenyemre jöttek, most pedig bármit megtennének, hogy újra jóban
legyünk – vigyorgott.
– Miért szívták meg? – kérdezte
Virág.
– Mert a gördeszkásversenyre
késve érkeztek, addigra annyian voltak, hogy semmit nem láttak belőle, ráadásul
üdítőt vettek, amikor Cortez következett, úgyhogy azt sem látták. Ilyen az élet
– rántotta meg a vállát önelégülten.
– És kibékülsz velük? – kérdeztem.
– Hagyom, hogy körülöttem
ugráljanak, ahogyan eddig is – felelte diplomatikusan.
Mosolyogva megráztam a fejem, és
gyorsan kiszedtem az angolcuccom. Már így is késésben voltunk, úgyhogy
lerohantunk a nyelvi előadóba.
Mr. O’Realy szerencsére még nem
volt a teremben, vagyis szinte egyszerre érkeztünk. A naplóba írva a hiányzókat
kérdezte, mire többen előrekiabálták, hogy Zsidák Gábor.
– Itt vagyok! – szólt egy
halovány hang az első padból.
– Ó, tényleg. Észre se
vettelek – közölte Kinga, majd visszafordult a füzete fölé.
Szegény Gábor. Tényleg senkinek
nem tűnt fel, hogy megérkezett. De legalább hallottuk beszélni.
Kémián Gondos köszönés nélkül
lecsapta a naplót, és közölte, órai munkára ad jegyet, párban kell dolgoznunk.
Ennek a legtöbben nem örültek, Cortez és Virág szó szerint lesápadt az első
padban, egyedül Ricsi dőlt hátra magabiztosan a székén. Na ja, rám hagyatkozott.
Atomszerkezeti modellt kellett összeraknunk pálcákból, úgyhogy miután Gondos
kiosztotta a nejlontasakban lévő, szétszedett pálcákat, kezdődhetett a munka.
A feladatot mindenki máshogy fogta
fel, Arnold körülbelül tíz perc alatt készen lett, Zsolti legnagyobb örömére,
úgyhogy ők ketten elfoglalták magukat. Kinga Gáborral veszekedett, folyamatosan
azt ismételgette, hogy ne nyúljon hozzá, mert csak elrontja. A többiek
viszonylag csendben szenvedtek a pálcák összedugásával, nem igazán alakult az
atomszerkezeti modell, Andris és Jacques úgy rakta össze, hogy maradt négy
felesleges pálcájuk, Virág és Cortez pedig addig zavarták egymást, amíg leesett
a földre a modelljük, és a pálcikák szanaszét repkedtek. Ricsi a fejét a padra
hajtva figyelte, ahogyan megbirkózom a feladattal, a könyv ábrája alapján
tizenöt perc alatt megcsináltam, úgyhogy elővettem a regényem, és olvasni
kezdtem. Gondos a tanári asztal mögött ült, és hunyorogva, valami cukrot rágva
pásztázta az osztályt.
– Pósa miért fekszik a padon?
– szólalt meg éles hangján, amikor észrevette, hogy Ricsi nem csinál semmit.
– Tanárnő, már elkészültünk –
köhintette Ricsi. Cortez és Dave két irányból fordultak felé értetlenül, Virág
pedig továbbra is az asztalok alatt mászkált, hogy összeszedje az elszóródott
pálcákat.
– Valóban? Ennyi idő alatt?
Hozd csak ki! – utasította Gondos. Ricsi feltápászkodott, és a tetején
megragadta a modellt.
– Ne! – suttogtam. – Itt fogd
– mutattam a modell aljára, mire Ricsi bólintott, és sokkal óvatosabban emelte
meg.
Letette a tanári asztalra, és
miközben Gondos ellenőrizte, Ricsi vigyorogva nézett az osztályra.
– Lenyűgöző teljesítmény,
Richárd. Igazán lenyűgöző. Ez természetesen ötös – bólogatott Gondos szinte
meghatottan.
– Na ne már! – hördült fel
reflexből Dávid.
– Felmayer, ahogy látom, még
nem vagy készen. Szeretnéd, hogy most, azonnal osztályozzam? – szólt rá
gorombán.
– Dehogy, tanárnő – rázta meg
a fejét Dave, és a mellette ülő Robit kezdte el bökdösni, hogy siessen már.
– Richárd, remélem, a szüleid
jönnek a fogadóórára – közölte Gondos, mire Ricsi közölte, hogy jönnek.
Gondos befirkantotta a naplóba
Ricsinek az ötöst (totál kitűnő eddig J), meg nekem is, aztán
döbbenten nézett le a tanári asztal alá.
– Bencze, megkérdezhetem,
mégis mit csinálsz? – förmedt rá Virágra, aki éppen akkor tápászkodott fel.
– Elnézést, tanárnő,
leejtettem ezt a pálcát – magyarázkodott a szemébe fésült haján keresztül.
– Ahogy látom, semmi
szükséged arra a darabra – legyintett Gondos. Na, ez nem volt túl kellemes,
Virág azonban nem vette magára, visszasietett a padjához, és átadta a megtalált
pálcát Corteznek.
Óra végén még mindig nem készültek
el, úgyhogy egyest kaptak. Csakúgy, mint Dávid és Robi. L
Szünetben az udvaron Arnolddal és
Virággal a fogadóóráról beszélgettünk.
– Ez olyan gáz. Melyik szülőmmel
járok jobban, ha anyu jön Gazdaghoz vagy ha apu? – tépdeste a fűszálakat Virág.
– Nem tudom – vontam meg a
vállam, és közben az árkádok alatt álló Cortezéket figyeltem. Egy csomó idősebb
diák gyűlt köréjük, szerintem a versenyről beszéltek. Azért Kingát sem kellett
félteni, az elért eredménye futótűzként terjedt a suliban, a tanárokon kívül
egy rakás diák is gratulált neki, az a-s lányok pedig úgy loholtak a nyomában
egész nap, mint még soha. Igaz, hogy felénk sem nézett, sőt, senkinek nem
említette meg, hogy mi ott voltunk vele, inkább rájátszott a „mindenki
lemondta, de én megmutattam, hogy így is nyerek” színjátékra. Egész jól
csinálta.
Arnold összecsukta a könyvét, és
Virágra nézett.
– Miért fontos, hogy melyik
szülőddel közli Gazdag, hogy sötét vagy a matekhoz? – kérdezte.
– Hát – vonta meg a vállát
Virág –, mert ha anyunak mondja, akkor tuti megvon valamit, a netet, a tévét
vagy ilyesmi. Viszont ha apunak mondja, ő nem fog semmit csinálni, mert még
mindig a kedvemben akar járni. Ez az! – csettintett. – Aput küldöm a fogadóra.
– Szerintem anyukád is tudni
fog róla – közöltem.
– Nem, nem beszélnek
egymással. Ez jó terv. Zseniális vagyok! – söpörte el a homlokából a haját,
majd elővett a zsebéből egy csatot, és félretűzte.
– Én nem a zseniális kifejezést
használnám, de mindegy – rázta meg a fejét Arnold.
Az olvasókörön egy Poe-novellát
elemeztünk, úgyhogy Arnold remekelt. Abszolút az ő stílusa, javarészt ő érvelt
és beszélt róla, és mivel vele kevesen mernek ellenkezni, ez így ment végig. A
suli előtt, amikor Virágot vártuk, még mindig erről magyarázott.
– Nem mondanám, hogy ez a
legjobb műve, ha rajtam múlik, akkor a Kút és az ingát elemezzük, de Kardos valamiért így
döntött. Mindegy, szerintem még arra is sor kerül.
– Nem olvastam – ráztam meg a
fejem.
– Komolyan? – döbbent le.
Körülbelül úgy, mintha azt közöltem volna, nem tudok olvasni.
– Tényleg, én eddig nem
olvastam Poe-t.
– Már nyolcadikban túl voltam
rajta – legyintett. Na jó. Arnold minden bizonnyal fura tizenhárom éves volt.
Ki a bánat olvas Poe-t nyolcadikban?
– Bár – tette hozzá – nem is
igazán a te stílusod.
Ezt bővebben kifejtette azzal,
hogy szerinte Poe nekem túl sötét és komor, állítása szerint ahhoz hangulat
kell. Erről tanakodtunk, amikor Virág nyakig grafitosan megérkezett.
– Őrület volt a rajzszakkör!
A héten rajzhét van, úgyhogy Vladár bekérette a régi rajzokat, és külön
feladatot is adott két témakörben, a legjobbakat pedig kiteszik pénteken, és hó
végéig marad is – lelkesedett.
– Na, az tök jó. Mi a két
téma? – érdeklődtem, miközben elindultunk a dombon.
– '56 és halloween. Én a
másodikat választom.
– És én egyáltalán nem vagyok
meglepve – jegyezte meg Arnold.
Virág hazáig magyarázta, hogy
mennyi rajzötlete van Halloween témakörben, úgyhogy sietett is haza rajzolni.
Miután megcsináltam a leckém, az
egyórás netezésem ráment arra, hogy folyamatosan Cortez videóját néztem, újra
és újra. Egyrészt őrülten odavagyok azért, hogy van egy videófelvétel róla,
amit annyiszor nézhetek, ahányszor csak akarok, és ráadásul még tanultam is
valamit. Kick flip. Ez egy gördeszkás trükk, ami hallatszik a videó alatt,
amikor bemondják egy ugrását követően. Na, és még azt mondják, a YouTube-on nem
tanulunk semmit! Dehogynem. J
Ezután a nappaliban olvastam, mire
anyu hazaért, kiolvastam a Rip van Winkle-t. Aztán jött a feketeleves. Az ajtónyitódást követően
anyu így szólt.
– Renáta!
Oké, a lépcső alján állt, és felfelé
szólt, ami azt jelenti, hogy azt hitte, a szobámban vagyok. Döbbenten álltam a
nappali ajtajában. Csak és kizárólag akkor neveznek így, ha mérgesek rám. Jaj.
– Itt vagyok – ijesztettem
meg anyut, mert nem abból az irányból számított rám.
– Renáta, a fogadóóráról
jövök – közölte. Mintha nem tudnám. És jött a fejmosás. Időközben apu is
hazaért, úgyhogy én ültem az étkezőasztal egyik végében, a szüleim meg a másik
végében. És leszidtak.
– Tehát valamennyi tanárod
elégedett veled és a teljesítményeddel, kedves, okos, értelmes lánynak
tartanak, nem mellesleg majdnem kitűnő az átlagod – magyarázta anyu, én pedig
vadul bólogattam. Még nem igazán láttam át, mi ebben a rossz. – Éppen ezért – folytatta.
– Éppen ezért nem értettem, amikor szemtelen, munkamegtagadó, trehány és
nemtörődöm jelzőkkel illettek. Azt hittem, rosszul hallok vagy nem rólad
beszélnek!
– Mi? – fagytam le egy
pillanat alatt. Aztán végiggondoltam a hallottakat. Szemtelen, munkamegtagadó,
trehány… na egy pillanat. Munkamegtagadó? Vladár!
– A rajztanárod dühösen és indulatosan
várt.
– Vladár totál hülye! – szóltam
közbe. A szüleimet a kijelentésem egyáltalán nem győzte meg, sőt, belátták,
hogy tényleg szemtelen vagyok.
– Renáta, a tanárod elmesélte,
hogy nem csináltad meg a feladatod, sőt, utána megkérted az osztályfőnököd,
hogy húzassa ki a jegyed. Állítása szerint még vádoltad is.
– Nem, nem! Arnold akarta
beperelni! – magyarázkodtam, de egyre hülyébben éreztem magam. Mert hülyén is
hangzott, amit mondtam.
– Na jó, ez így nem mehet
tovább. Tisztában vagyunk vele, hogy nem erősséged a rajz, de eddig legalább
próbálkoztál. A tanárod igazán mérges, jogosan.
– De ez nem igazság! Az én
verzióm is megállja a helyét! Álmot kellett rajzolni, én pedig nem álmodtam
semmit! Ezért nem rajzoltam!
– Vladár tanár úr szerint az
osztálytársaidat szórakoztattad a viselkedéseddel.
– Nem tehetek róla, hogy ezen
nevettek! Én komolyan ezért nem rajzoltam – ráztam meg a fejem.
– Bukásra állsz rajzból! – közölte
anyu dühösen, apu pedig a fejét csóválta.
– Nem, nem! – vágtam rá,
aztán átgondoltam. Na jó, 1/2-re állok. – Jó, de kijavítom! A többiek másból
állnak bukásra, keményebb tárgyból, mint irodalom, matek vagy kémia!
– MINKET NEM ÉRDEKELNEK A
TÖBBIEK! – kiabáltak egyszerre.
Na jó. Ez a mondat a szülők
kedvence. Nincs olyan szituáció, amikor ezt ne lőhetnék el. A többiek nem
érdekesek. Na persze. Becsülettel végighallgattam a mondandójukat, amiket
szakkönyvekből szedtek. Aztán megállapodtunk, hogy kijavítom a jegyeim rajzból
és változtatok a viselkedésemen Vladárral szemben. Mintha ez olyan egyszerű
lenne. Mindegy. A netkorlátozás emiatt maradt, sőt, ha nem javítok rajzból,
akkor korrepetálásra kell majd járnom. Na ne már! Rajzból? Ez teljesen röhejes.
Mint valami bűnöző, úgy kullogtam
fel a lépcsőn.
– Reni – szólt utánam anyu.
– Igen?
– Kardos tanár úr az egekig
dicsért, szóba hozta a versenyeket, amiken majd számít rád.
– Jó, majd megbeszéljük, most
lerajzolom az álmom – legyintettem, mert tényleg nem dobott fel, hogy Kardos
pozitív véleménnyel van rólam.
Tökre le vagyok sújtva, ráadásul
az egy óra netet már ellőttem délután, pedig tuti, hogy tele van az msn.
A babzsák fotelembe huppanva az
ölembe vettem a rajztáblát, és megpróbáltam lerajzolni egy rémálomképet
Vladárról. Sajna nem sikerült, pedig gondolatban olyan jól megvolt. Mindegy,
újra megpróbálom, hátha összejön valami.
Vladár: 5/1 – aljas módon
árulkodott anyunak! L
Rajz: 5/1 – akkor sem tudok
rajzolni, és álmodni sem szoktam. L
Cortez videója: 5/5 – legalább
valami feldob. Tényleg, Cortez videója! Wow. J
Kémiaóra: 5/4 – Ricsi lassan
eminens lesz, pedig azt sem tudja, mi az a periódusos rendszer. L
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése